29 Haziran 2015

  • Paylaş
osmanlı darphaneleri ve darbhâne-i âmire
osmanlı darphaneleri ve darbhâne-i âmire

Osmanlılar para basan kurumu adlandırırken genellikle darbhâne, bazen de darü’d-darp ve nukrehâne tabirlerini kullanmışlardı. Devletin merkezî darphanesi için resmi evrakta Darbhâne-i Âmire, Tanzimat Fermanı’ndan sonra ise genellikle Meskûkât-ı Şâhâne İdaresi ifadeleri yer almıştır.

Osmanlılar para basan kurumu adlandırırken genellikle darbhâne, bazen de darü’d-darp ve nukrehâne tabirlerini kullanmışlardı. Devletin merkezî darphanesi için resmi evrakta Darbhâne-i Âmire, Tanzimat Fermanı’ndan sonra ise genellikle Meskûkât-ı Şâhâne İdaresi ifadeleri yer almıştır. Osmanlı siyasi kültüründe para basmak hâkimiyet alâmeti olarak görülür, darphanelerin açılması ve faaliyet göstermesi çok önemsenirdi. Bu yüzden çeşitli dönemlerde pek çok vilayette darphaneler kurulmuştu. Faaliyet gösteren darphaneler arasında payitaht İstanbul’daki Darbhane-i Amire’nin ayrı bir yeri ve önemi vardı. Osmanlı darphanelerinin tarihi, ilk sikkenin basılmasıyla başlar. Yani darphane Osmanlı Devleti’nin en eski kurumlarından biri ve neredeyse devletin yaşıtıdır.

Osmanlı darphanelerinin tarihi, dört farklı dönemde incelenebilir: Kuruluş döneminden başlayıp XVI. Yüzyılın sonlarına kadar devam eden ilk dönem; XVI. Yüzyılın sonlarında ortaya çıkan krizle başlayıp XVII. Yüzyılın sonlarındaki reforma kadar süren ikinci dönem; XVII. Yüzyılın sonlarındaki darphane ve para reformuyla başlayıp 1844 yılındaki Tashih-i Sikke Islahatı’na kadar devam eden üçüncü dönem ve Tashih-i Sikke’den devletin yıkılışına kadar süren dördüncü dönem.



Yasal Uyarı: Yayınlanan yazı ve haberin tüm hakları Düşünce Dergisi'ne aittir. Özel izin alınmadan yazı ve haber hiçbir şekilde kullanılamaz. Ancak yazı ve haberin bir kısmı aktif link verilerek alıntılanabilir.

  • Paylaş

yaşlılık meselemiz

Yaşlanmanın problem olarak daha farklı bir boyuta taşınması geleneksel aile yapısındaki bozulmalarla birlikte olmuştur. Sanayileşme ile birlikte yaşanan sosyo-kültürel değişim süreci, yaşlının aile içerisindeki konum ve statüsünün koruma altına alınmış olduğu geleneksel aile yapısında bozulmalar yaşanmasına yol açmıştır...

cemiyetin omuzlarındaki ağır imtihan çocuk emeği meselesi

“Biliyorum ne masal dinlemeye doydular Ne oyun oynamaya…” Yavuz Bülent BÂKİLER

parayı bulan filmini çeker

“Sinema hem bir sanat hem de bir sanayidir; bazı ülkelerde kocaman bir sanayi kolu, ağır sanayi ya da otomotiv sanayisi kadar devasa, önemli ve (bazen) inanılmaz yatırımlarla inanılmaz kârlar getiren.” Giovanni SCOGNAMİLLO

bugünün iktisad dünyasına sunulan farklı bir model ahilik

“Hak ile sabır dileyip bize gelen bizdendir. İlim, akıl ve ahlak ile çalışıp bizi geçen bizdendir.” “Eline, beline, diline hâkim ol. Aşına, işine, eşine sahip ol.” (Ahi Evran)

ahmet tabakoğlu ile röportaj

Başta söyleyeyim, parayla olan imtihanımızı kaybettik. Gerekçe, zengin olursak itibarımız artar. Oysa zenginliğin sorumluluk isteyen bir şey olduğunu unutup paraya esir olduk.

liberal kapitalizm ve biz

İnsan ne için yaşar? Felsefe ve din kitaplarında bu soruya muhtelif cevaplar verilmiştir. Peki amaç daha çok mutlu olmak mıdır, Allah rızası mıdır, saygın olmak mıdır, onurunu korumak mıdır, daha çok itibar mıdır, güç müdür?


En Çok Okunanlar