26 Mayıs 2015

  • Paylaş
nfk’nın para’sı üzerine
Fotoğraf: Kübra Baş
nfk’nın para’sı üzerine

Tüketim kültürü ve teknolojinin hayatımızda kapladığı yer nispetinde hareket alanını genişleten “para”nın sadık kölesi bir banka müdürünün yükselirken düşüşünün hikayesidir Necip Fazıl Kısakürek’in Para adlı oyunu.

Dehrin ne safâ var acaba sîm u zerinde
İnsan bırakır hepsini hîn-i seferinde
Bir reng-i vefâ var mı nazar kıl şu sipihrin
Ne leyl ü nehârında ne şems ü kamerinde
Ziya Paşa - Terkib-i Bend

 

Tüketim kültürü ve teknolojinin hayatımızda kapladığı yer nispetinde hareket alanını genişleten “para”nın sadık kölesi bir banka müdürünün yükselirken  düşüşünün hikayesidir Necip Fazıl Kısakürek’in Para adlı oyunu.

Oynanmaktan ziyade okunmak, okuyucunun zihninde şimşekler çaktırmak için yazılmış oyun kısaca şöyledir: Savaş arifesinde memlekette cephe gerisinde birçok savunma malzemesi ihtiyacının patlak vereceğinin kokusunu alan banka müdürü piyasayı büyük bir soyguna hazırlanmaktadır. Casusu ve hususi katibiyle birlikte eylem planlarını kurmakta, piyasada ne kadar tel, çivi, kum çuvalı kabilinden ürün varsa toplamaktadır. Diğer yandan hususi katibi tarafından bir esrarkeş kahvesinden kendisinin tıpkı benzerini bulup getirmesi, ona göre karşılaştığı en zengin parçadır; zira bir gün aklına gelenler başına geldiğinde faizlerle kanını emdiği müşterilerinin ve ihtikarla soyduğu piyasanın önüne lime lime etsinler diye benzerini atacak, herkes kendisinin öldüğü haberine ikna olunca da yeniden ortaya çıkacaktır. Ancak cüz’i iradenin külli iradeye yenilişi anlamına gelen son perdelerde herkes O’nun ölmüş olduğuna, ortalıkta dolaşan kişinin kendisi değil de benzeri olduğuna inandığından ne eşine kocalığını ne çocuklarına babalığını kabul ettirebilecek, oyunun başında benzerini getirttiği esrar kahvesine düşüp; katil, hırsız ve dilenciye cebindeki paraları saçıp hayata veda edecektir.



Yasal Uyarı: Yayınlanan yazı ve haberin tüm hakları Düşünce Dergisi'ne aittir. Özel izin alınmadan yazı ve haber hiçbir şekilde kullanılamaz. Ancak yazı ve haberin bir kısmı aktif link verilerek alıntılanabilir.

  • Paylaş

yaşlılık meselemiz

Yaşlanmanın problem olarak daha farklı bir boyuta taşınması geleneksel aile yapısındaki bozulmalarla birlikte olmuştur. Sanayileşme ile birlikte yaşanan sosyo-kültürel değişim süreci, yaşlının aile içerisindeki konum ve statüsünün koruma altına alınmış olduğu geleneksel aile yapısında bozulmalar yaşanmasına yol açmıştır...

cemiyetin omuzlarındaki ağır imtihan çocuk emeği meselesi

“Biliyorum ne masal dinlemeye doydular Ne oyun oynamaya…” Yavuz Bülent BÂKİLER

parayı bulan filmini çeker

“Sinema hem bir sanat hem de bir sanayidir; bazı ülkelerde kocaman bir sanayi kolu, ağır sanayi ya da otomotiv sanayisi kadar devasa, önemli ve (bazen) inanılmaz yatırımlarla inanılmaz kârlar getiren.” Giovanni SCOGNAMİLLO

bugünün iktisad dünyasına sunulan farklı bir model ahilik

“Hak ile sabır dileyip bize gelen bizdendir. İlim, akıl ve ahlak ile çalışıp bizi geçen bizdendir.” “Eline, beline, diline hâkim ol. Aşına, işine, eşine sahip ol.” (Ahi Evran)

ahmet tabakoğlu ile röportaj

Başta söyleyeyim, parayla olan imtihanımızı kaybettik. Gerekçe, zengin olursak itibarımız artar. Oysa zenginliğin sorumluluk isteyen bir şey olduğunu unutup paraya esir olduk.

liberal kapitalizm ve biz

İnsan ne için yaşar? Felsefe ve din kitaplarında bu soruya muhtelif cevaplar verilmiştir. Peki amaç daha çok mutlu olmak mıdır, Allah rızası mıdır, saygın olmak mıdır, onurunu korumak mıdır, daha çok itibar mıdır, güç müdür?


En Çok Okunanlar