18 Mart 2023

  • Paylaş
bir modernite alamet-i farikası olarak tek başına yaşam

Bireyin ilk tanıştığı kurumun aile olması ileri yaşamında bu kurumun etkisinin yadsınamayacak kadar yoğun ve güçlü olacağına bir işaret olarak kabul edilebilir. Gerek ilahi metinlerde gerekse edebi ya da sanatsal pek çok üründe insanın tek başına bir yaşam sürdüremeyeceği, aile başta olmak üzere öteki ile kuracağı bağların hayatının temel dinamiklerinden olduğu vurgulanmaktadır..

"İnsan”a ilişkin tanımların çoğunluğunda “sosyal bir varlık” olması şeklinde bir vurgu mevcuttur. Bu durum, insan kelimesi ile nitelendirilen bu canlının özsel niteliklerinden birinin toplumsalın bir parçası olarak dünyaya gelmesi ve varlığını sürdürmesi düşüncesini zihinlerde oluşturmaktadır. Dolayısıyla insanın mevzubahis edildiği tüm düzlemlerde, toplum ile ilişkisi bağlamında dile dökülenler öne çıkmaktadır. Yaşamının bu denli önemli bir yüzü olan “sosyal” olma adımının ilk nüveleri ise aile kurumunda tanışılan olgulardır. Sosyalleşme ajanlarının başında gelen aile kurumu, en genel tanımıyla toplumun temel yapı taşı olup bireyin kendi harici dünyayla ilk tanıştığı mecradır. Gündelik dilde pek çok amaç ile kullanılarak pelesenk haline gelmiş bir ifade olan “ilklerin önemi” nitelendirmesini aile ve insan ortaklığında kullanmak uygun bir teşbih olacaktır. Bireyin ilk tanıştığı kurumun aile olması ileri yaşamında bu kurumun etkisinin yadsınamayacak kadar yoğun ve güçlü olacağına bir işaret olarak kabul edilebilir. Gerek ilahi metinlerde gerekse edebi ya da sanatsal pek çok üründe insanın tek başına bir yaşam sürdüremeyeceği, aile başta olmak üzere öteki ile kuracağı bağların hayatının temel dinamiklerinden olduğu vurgulanmaktadır. İnsanın iletişimden uzak bir yaşam tasavvur edemeyeceğine dair bir tablo olması açısından Robert Zemeckis imzalı film “Yeni Hayat”ın başrol oyuncusu Tom Hanks’in ıssız bir adada bir meşin top ile kurduğu ilişki bu noktada dikkat çekici bir örnektir. Filmin ana teması bir uçak kazasında üzerinde yaşam izi olmayan bir adaya düşen uçağın enkazından sağ kurtulan tek kişinin hayatta kalma mücadelesidir. Adada yeme-içme gibi yaşamsal ihtiyaçlarını karşılamanın yolunu bulan Tom Hanks, derin bir yalnızlık hissi içine girer ve bunun çözümü olarak enkazda bulduğu bir topun üzerine insan yüzü çizip onunla tek taraflı iletişime geçme yolunu bulur. Bu örnekten de anlaşılacağı üzere iletişim kurmak ve öteki ile irtibatta olmak bireyin hayatta kalmak için ihtiyaç duyduğu ana unsurlardan biridir ve bunu bir nesne ile de olsa karşılamaya gayret etmektedir.

Bilinmektedir ki Hz. Âdem ve Hz. Havva’dan bugüne insanoğlu aile kurmakta ve tarihte bu kurumun olmadığı herhangi bir zaman ve mekâna rastlanmamaktadır. Ne var ki insanın dünya üzerindeki macerası ile aynı yaşta olan bu kadim kurum dahi değişim ve dönüşümün kaçınılmazlığının muhatabı olmaktadır. Etkisi toplumsal yaşamın her bir kılcalına sirayet eden modernleşme serüveni, aile kurumunda pek çok köklü farklılaşmaya sebep olmaktadır. Geleneksel kır yaşamından modern kent yaşamına geçişle birlikte hem boyut hem işlev manasında küçülen aileler zaman içerisinde “tek kişilik hane”ye varan bir değişimle karşı karşıya kalmışlardır. Dünyanın pek çok coğrafyasında olduğu gibi Türkiye’de de bu tablonun farklı renkleri görülmekte ve aile kurumunun bu manada dönüşümü bu metin gibi pek çok çalışmada araştırma konusu olmaktadır. Tek kişilik haneleri sebep ve sonuçlarıyla ele alma amacı taşıyan bu metinde ilk olarak aile kurumu genel hatlarıyla analiz edilmektedir. Sonrasında kökeni aydınlanmaya kadar götürülebilecek olan ve ailenin değişiminin temelinde yatan sebepler irdelenmektedir. Bireyselleşme ve yalnızlaşmanın başı çektiği bu yolculuk, literatürdeki çeşitli düşünürlerin öne çıkan görüşleri ışığında ele alınmaktadır. Bu tartışmaları takiben tek kişilik hanelere ilişkin Türkiye’den çeşitli rakamlar sunularak konunun istatistiklere yansıyan boyutlarına değinilmektedir. Bu doğrultuda, tek kişilik hanelerin giderek artan bir sıklıkla tercih edilen bir yaşam formu olduğu konusu mercek altına alınmıştır.

Yazının devamı Düşünce Dergisi'nin "Aile" sayısında...

 



Yasal Uyarı: Yayınlanan yazı ve haberin tüm hakları Düşünce Dergisi'ne aittir. Özel izin alınmadan yazı ve haber hiçbir şekilde kullanılamaz. Ancak yazı ve haberin bir kısmı aktif link verilerek alıntılanabilir.

  • Paylaş

Geleceğe dair çıkarımlar bugünden bağımsız olarak yapılamazlar. “Olmakta olan nedir?” sorusu, geleceği tahayyül etmeyi de kolaylaştırır. Bir gelecek, şimdi burada olmayan bir geleceğe, olmayan o yere dair tahayyül olan ütopyalar ve distopyalar da şimdinin tarihi olarak nitelendirilirler.

Dijitalleşme ile birlikte aileyi bir araya getiren dinsel ritüeller de sekteye uğramaktadır. Dijitalleşmenin kutsal değerler üzerinde uyguladığı baskı nedeniyle ailevi dayanışma giderek zayıflamaktadır. Bugün gençler, fiziki mekândan kopuk bir şekilde siber evrende evsiz ve sanal bir varlık olarak yaşamaktadır.

TikTok’ta ailelerin ürettiği içeriklere bakıldığında her gün binlercesi üretilen ve yayınlanan bu içeriklerle aile içi ilişkilerdeki kültürel normların olumsuz yönde dönüşeceğini söylemek mümkündür. Şöhrete erişme isteğini de içinde barındıran paylaşılan içerikler, bireylerin bu uğurda aile mahremiyetlerini hiçe saymalarına sebep olmaktadır. Bu durumun ahlaki yozlaşmayı da beraberinde getireceği şüphesizdir.

Reality şovlar o dönemde yalnızca ünlülerin hayatının kamuoyuyla buluşturulduğu, bir anlamda halkla ilişkiler işi olmaktan çıkıp tek bir ailenin boşanma sürecinin konu edildiği, “ucubelerin”, dezavantajlı insanların hayatlarını resmeder bir hale geldi. Bu anlamda 1970’li yılların dönüşüm süreci, reality şov programlarına kapı araladı.

Savaş sebebiyle göç eden aileler daha çok sorunlarla muhatap oluyorlar elbette. Bunlar aile birliğinin bozulması, yolda karşılaşılan güçlükler, ölümler, çocuk, kadın ve erkeklerin kaçırılması, resmi ve gayrı resmi geçişler, göç edilen ülkede yaşanan başlıca ekonomik, kültürel, psikososyal zorluklardır.

Siyasal aile konusu, esaslı şekilde ilk olarak İbn Haldun tarafından ele alınmış konulardan biri olarak karşımıza çıkar. Nitekim Haldun’a (Hassan, 2015, s. 207-209) göre devletin kurucu gücü asabiyete dayanır. Asabiyet ise devleti kuran insan gücünün aile bağlarına gönderme yapar. Diğer tabirle bu bir “kandaşlık” vurgusudur.


En Çok Okunanlar